Kjennetegn på god opplæring i Innlandet fylkeskommune
Formålet med kjennetegnene er at de skal bidra til høy kvalitet på opplæringen i de videregående skolene i Innlandet.
Mostphotos
Alle ansatte og elever har ansvar for at opplæringen er god. Utvikling av god pedagogisk praksis krever kontinuerlig refleksjon og dialog, både i profesjonsfellesskapet og med elevene.
Kjennetegnene er forankret i opplæringsloven og overordnet del av læreplanen.
Elevmedvirkning:
- blir lyttet til og har medvirkning og medansvar i læringsfellesskapet
- deltar i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av opplæringen
- bruker ulike læringsstrategier og reflekter over egen læring og læringsprosess
Fellesskap som fremmer læring, utvikling og sosial kompetanse
- opplever tilhørighet i et læringsfellesskap der det er trygt å prøve og feile
- blir anerkjent, sett og verdsatt i et miljø som fremmer mangfold
- bidrar til hverandres læring og utvikling
Læring som fremmer sosial og faglig kompetanse
- opplever forutsigbare og trygge rammer
- deltar i varierte og utforskende læringsaktiviteter og vurderingsformer
- får bruke det de har lært i kjente og ukjente situasjoner og ser sammenhenger innenfor og mellom fag
- forstår hva de skal lære og hvorfor, og får vurderinger som de kan bruke til å utviklet seg videre
Motivasjon og mestring
- utvikler sitt engasjement og sin lærelyst, får utfordringer og opplever mestring
- opplever tydelige positive forventninger
- får læringsaktiviteter, vurderingsformer og tilbakemeldinger tilpasset sitt faglige utgangspunkt
- opplever en skolehverdag som er relevant og meningsfylt, både i nåtid og for framtidig utdanning, yrke og samfunnsliv
Sist endret 04.09.2023 22.55